O2 Športová akadémia Mateja Tótha začala štúdiu, ktorá skúma vzťah pohybu a pozornosti v troch rôznych výskumných skupinách u detí mladšieho školského veku. Štúdia sa realizuje na základnej škole v Nitre s podporou odborníkov z Fakulty telesnej výchovy a športu UK v Bratislave.
O2 Športová akadémia Mateja Tótha už koncom roku 2019 priniesla rozsiahlu štúdiu, ktorá sa zaoberala vzťahom pohybu a pozornosti. Výsledkom štúdie bolo, že po pohybovej aktivite si udržalo, alebo zlepšilo pozornosť až 98 % detí. Štúdia sa realizovala na vzorke 408 detí vo veku 6 až 15 rokov. Naši odborníci otestovali pozornosť detí pred pohybovou aktivitou, následne sa dieťa podrobilo pohybovému zaťaženiu a po ňom nasledovalo opätovné testovanie pozornosti. Rozsahom ide o jednu z najrozsiahlejších štúdií z tejto oblasti, ktorá sa na Slovensku realizovala.
O2 Športová akadémia Mateja Tótha v spolupráci s vybranými odborníkmi zo slovenských univerzít, pripravili novú štúdiu realizovanú na vzorke takmer 70 detí mladšieho školského veku. Deti sú rozdelené do troch výskumných skupín:
Počas tejto štúdie deťom meriame pozornosť pomocou niekoľkých špeciálnych testov jedenkrát týždenne. Priebežné testovanie a výsledky štúdie majú ukázať, či pravidelný pohyb a zároveň jeho konkrétna forma aplikácie, majú priamy vplyv na pozornosť u detí. Pozornosť je veľmi dôležitá pri vyučovaní a má dopad aj na školskú úspešnosť dieťaťa. Navrátenie 3. hodiny telesnej a športovej výchovy na základné školy je témou diskusie mnohých odborníkov. Aj z toho dôvodu chce akadémia Mateja Tótha spoločne s O2 sústrediť na vzťah medzi pohybovou aktivitou a pozornosťou. Na tvorbe metodiky štúdie sa podieľa doc. PaedDr. Anton Lednický, PhD. z Fakulty telesnej výchovy a športu UK v Bratislave, Mgr. Andrea Antalová, detská psychologička, ktorá dlhodobo spolupracuje s Akadémiou a Mgr. Lucia Petričková, PhD. Realizácia štúdie prebieha počas prezenčného vyučovania v triedach 1. stupňa ZŠ v Nitre od apríla do júna 2021.
O2 Športová akadémia Mateja Tótha v spolupráci so SAV výsledky štúdie vyhodnotí a v priebehu leta 2021 ich zverejní. Výsledky štúdie môžu slúžiť aj ako podklad k širšej diskusii k zaradeniu väčšieho množstva pohybu do škôl, či už formou 3. hodiny telesnej a športovej výchovy, krátkych "telovýchovných chvíľ" počas vyučovania, alebo ako popoludňajšie záujmové činnosti so športovou tematikou.
ZVEREJNENIE VÝSLEDKOV A METODIKY ŠTÚDIE "POHYBOVÁ AKTIVITA A POZORNOSŤ DETÍ II."
METODIKA
Cieľ:
Cieľom štúdie je preskúmať účinky pohybovej aktivity na pozornosť žiakov v triedach s bežnou výučbou TŠV, bežnou výučbou TŠV navýšenou o jednu vyučovaciu hodinu TŠV a bežnou výučbou TŠV s aplikovaním krátkodobého cvičenia počas vyučovania u žiakov v 2. roč. ZŠ.
Metodika
Trvanie výskumu: 2 mesiace (04, 05/2021)
Cieľová skupina: Žiaci 2. roč. ZŠ v Nitre v troch typoch tried (3 x 20 žiakov):
Testovanie pohybovej aktivity:
Meranie pozornosti:
Aplikovaný:
Hypotézy
VECNÉ VYHODNOTENIE ŠTATISTIKY
O2 Športová akadémia Mateja Tótha realizovala od apríla do mája 2021 štúdiu, ktorá dáva do vzťahu pohyb a pozornosť detí. Charakter metodiky sa od prvej štúdie z roku 2019, ktorá prebiehala jednorazovo, počas Európskej noci výskumníkov a podujatia Celonárodný deň zdravia s Matejom Tóthom líši. Rozdiel je ten, že súčasná štúdia sa realizovala v školskom prostredí, počas reálneho vyučovacieho procesu a trvala osem týždňov. Jej výskumný súbor pozostával zo 61 žiakov 2. ročníka základnej školy na Nábreží mládeže v Nitre, s priemerným vekom 8 rokov.
Žiaci boli z troch tried a zároveň sledovaní v troch skupinách:
Skupina – žiaci s časovou dotáciou hodín telesnej výchovy v rozsahu 2 hodiny týždenne a vykonávaním tzv. telovýchovných chvíľok počas vyučovania. Aplikovala ich triedna učiteľka každý deň, na každej vyučovacej hodine v rozsahu maximálne 5 minút, čo predstavuje spolu približne 180 min. aktivít. Cvičenia boli zostavené tak, aby nerozptyľovali, neboli náročné na realizáciu a nespôsobovali únavu. Naopak, aby boli žiaci krátkym cvičením nadchnutí a zvýšili si klesajúcu koncentráciu na vyučovaní. Zároveň aby si pohyb prirodzene dostávali do svojho povedomia.
Žiaci v každej skupine absolvovali testovanie pozornosti jedenkrát týždenne - v stredu o 8.00 hod. ráno. Časovo nenáročné testy pozornosti vytvorila psychologička Mgr. Andrea Antalová s prihliadnutím na vek žiakov. Úspešnosť testov sa prejavuje v rýchlosti a presnosti ich práce.
Pred samotnou realizáciou výskumu sme predpokladali, že pravidelný pohyb a aj jeho konkrétny spôsob realizácie, budú pozitívne súvisieť s pozornosťou detí. Spôsob realizácie reprezentovala hodina telesnej výchovy navyše a krátke telovýchovné chvíľky počas každej vyučovacej hodiny. Vecné vyhodnotenie prinieslo záver, že náš predpoklad bol v takmer každej hypotéze správny. Potvrdzujeme naše predpoklady, že PA pôsobí na pozornosť žiakov pozitívne. Výsledky ukázali, že najlepšie skóre pozornosti dosahujú žiaci s najvyšším objemom PA, teda III. skupiny, ktorej súčasťou boli krátke telovýchovné chvíľky. Po 8 týždňovej aktivite bola zaznamenaná zlepšená pozornosť u 9 % žiakov ale len v III. skupine. Nečakaným zistením je, že navýšenie týždennej dotácie telesnej výchovy o jednu hodinu neprinieslo žiadne zlepšenie pozornosti žiakov II. skupiny. Výsledok priniesol dokonca zhoršenie pozornosti. Malé zlepšenie nastalo u žiakov I. skupiny s najnižším objemom PA. Potvrdený bol aj predpoklad o lepšej pozornosti dievčat ako chlapcov. Najvýraznejšie zlepšenie pozornosti u chlapcov aj dievčat priniesol opäť najvyšší objem PA s vykonávaním krátkych športových chvíľok počas vyučovania.
Rekapitulácia poznatkov zistených z výskumu je nasledovná:
Uvedené výsledky je možné všeobecne zhodnotiť kladne. Tento výskum preukázal, že systematické vykonávanie krátkych športových chvíľok vo vyučovacom procese vedie k zlepšeniu pozornosti. Potvrdzujeme tak vyjadrenia odborníkov o tom, že v priebehu pohybovej aktivity nastáva v centrálnej nervovej sústave biochemický proces, ktorý umožňuje udržanie činnosti, zlepšenie pozornosti a neskoršie dostavenie únavy dieťaťa. V kontexte toho, že navýšenie hodín telesnej výchovy nie je v pozitívnom vzťahu k zlepšeniu pozornosti žiakov, sa črtajú krátke športové chvíľky ako viac efektívna možnosť. Sme si vedomí, že do celkových výsledkov vstupoval prechod detí z dištančného vzdelávania na prezenčné. V súčasnosti je totiž učiteľmi pozorovaná nižšia miera pozornosti u mnohých žiakov, ktoré vypadli z procesu učenia. Žiaci akoby zabudli na to, aké je to dávať pozor a vykonávať svoje úlohy v plnom nasadení. Okrem toho je viditeľný aj pasívnejší prístup k hodinám telesnej výchovy a k športu. Domnievame sa tiež, že sledovanie účinku hodín telesnej výchovy na pozornosť a školské výsledky žiakov má svoje opodstatnenie najmä z dlhodobého hľadiska a v riadne prebiehajúcom procese prezenčného vzdelávania.
Na Slovensku je sledovanie vzťahov pohybových aktivít a pozornosti žiakov neprebádaná téma. O2 Športová akadémia Mateja Tótha si aj naďalej kladie za cieľ venovať sa tejto problematike v budúcnosti a prispieť tak k ďalším poznatkom v oblasti danej témy.
Údaje štatisticky spracovala Mgr. Viera Poláková – externý spolupracovník Sociologického ústavu Slovenskej akadémie vied a vyhodnotila Mgr. Lucia Petričková, PhD. – O2 Športová akadémia Mateja Tótha.